lucinkapes píše: Dobirka neni zadny typ prepravy, ale typ platby. .....
Co se tyka uvadeni nekolika druhu zasilek a baliku, tak hodne jich je podobnych a pro adresata nemaji rozdil po strance rychlosti a zpusobu doruceni.
Dve takove skupiny jsou (A) - Obycejna zasilka a obycejny balik a (B) - Doporucena zasilka, Doporuceny balicek a Cenny balik. Rozdil je v cene, ve vysi pojisteni, v rozmeru. Nikoliv v dobe za jakou to posta doruci. Takze je na prodejci co z toho vybere nebo bude muset vybrat vzhledem k vaze, rozmeru a hodnote veci. Pro kupujiciho to muze byt vsechno pod jednou volbou napr jako. (A) - Neregistrovana zasilka, (B) - Registrovana (nebo doporucena) zasilka. Zvlast konkretne vyjmenovat jen Balik Do ruky a Balik Na postu nebot tam je pro adresata vyznamny rozdil.
S vaším názorem na dobírku souhlasím, ale u druhé části vašeho příspěvku bych se přece jen přikláněla variantě blízké k poslednímu návrhu Auktivy, tj.
1. Dopis ČP - obyčejné psaní, doporučená zásilka, cenné psaní
2. Balík ČP - obyčejný balík, doporučený balíček, cenný balík, NP, DR
3. Přepravní společnost
4. Osobní odběr
Celkem tedy nejspíš 10 možností poštovného. Předpokládám, že podobně jako na Aukru se všechny tyto možnosti k vyplnění zobrazí jen prodejcům při zadávání aukce, kupující uvidí jen tu jednu či několik málo vyplněných možností.
Průměrné objednávky mých zákazníků jsou v řádu stokorun. Co se týče poštovného, hledí skutečně na každou korunu, takže využívám všechny možnosti pošty, abych optimalizovala cenu zásilky, riziko nedodání a termín doručení.
Zákazník by měl mít od nás, prodejců, maximum informací. Nepředjímejme, co ho zajímá a co ho nezajímá. Příklad z mé vlastní praxe: je pro mě dost důležité vědět, zda mi někdo posílá doporučenou zásilku nebo doporučený balíček. Doporučenou zásilku totiž v mé nepřítomnosti dostanu do dodávací schrány (pošta má můj souhlas, že může), doporučený balíček se vrací na poštu. Tyto dva body jsou od sebe přitom vzdáleny několik kilometrů, a oba ještě několik kilometrů od mého bydliště. Druhý příklad: pro zasílání dražších a méně objemných předmětů velmi ráda využívám službu "Cenné psaní". Je bezpečná, pojistitelná na vyšší částku, rychlá a relativně levná. ALE - je určena do vlastních rukou, takže ji může vyzvednout jen adresát (nikoliv zmocněnec - např. manželka, která je v době doručování doma). Kupující by tohle měl dopředu vědět, ne že mu to pošlu "nějak, abych měla strvzenku".
Další, pro mě nezanedbatelná věc - zaslat půl kila doporučeně může být za 37 Kč (doporučená zásilka), ale i za 59 Kč (doporučený balíček). Ráda bych zřetelným označením těchto dvou možností dala zákazníkům najevo, že zásilky nepředražuji. Že pokud je tam těch 59 Kč, tak že je to skutečně objemnější zásilka, kterou nemohu poslat za 37 Kč, a nevydělávám na nich 22 Kč.
Jinak - pokud někoho zajímá doba doručení - mám bohaté zkušenosti. Přestože pošta dobu doručení garantuje jen u obchodních balíků a EMS, zpravidla to vypadá takto:
1. doporučené zásilky - 99% i v předvánočním období již druhý den k doručení
2. cenné psaní - při dodržení rozhodné doby podání vždy druhý den k doručení
3. doporučený balíček, cenný balík - v průměru 2-3 pracovní dny
Slyšela jsem i o fíglu, jak levně urychlit dodání balíku bez připlácení za "pilné" - zaplatit si pojištění na 30.000 Kč, což je jen o 7 Kč dražší než balík s pojištěním na 5.000 Kč. Pošta prý tyto zásilky přepravuje do druhého dne, ale vyzkoušené to nemám.
Osobně čekám, jak se situace s poštovným zde vyvrbí, abych tu spustila či nespustila svůj komerční prodej. V současné podobě je to pro mě nevyhovující. Omlouvám se za délku příspěvku.