Aukce

ŽELEZNICE DUCHCOV – PODMOKLY (Děčín), 1893-1962, Kozí dráha

  • Číslo Aukce:
    1916998
  • Sledovat aukciSledovat
  • Poslat přátelůmDoporučit
  • Sdílet na facebookuSdílet
Více obrázků
Nejvyšší příhoz
Přihodit
 Kč
Nabídněte minimálně 650 
Počet příhozů 0
Nejvýše přihazující
Konec aukce
Skončeno 1586606173
11. 04. 2020. 13:56
Umístění
Praha 2
128 00
Možnost osobního předání
Stav předmětu Použité
Poštovní adresa byla ověřena
Počet hodnocení: 6
Kladné hodnocení:
Registrován: 2011-06-24, Praha 2
Platba & Náklady na dopravu
Způsoby platby
Hotově při předání
Bankovním převodem
Poštovné & Dodání
Osobní předání
Doporučená zásilka
65 
Mezinárodní
Poštovné sdělím na požádání
Popis aukce

ŽELEZNICE DUCHCOV – PODMOKLY (Děčín), 1893-1962, Kozí dráha

Zobrazeno: 117

Dekorativní prioritní dluhopis dráhy K. k. priv. Dux-Bodenbacher Eisenbahn (C. k. priv. Duchcovsko-Podmokelská železnice) v nominální hodnotě 200 Korun nebo 100 Zlatých. Vydáno v Teplicích, dne 16.10.1893. Emise 1893. Vytiskla známá rakouská dvorní tiskárna cenných papírů H. Engel & Sohn ve Vídni. Dluhopisy byly splatné maximálně 70 let, umoření prováděno postupným každoročním losováním, viz slosovací plán na vnitřní straně dluhopisu.
Rozměr: 237 x 340 mm – dvojlist. Stav: Velmi zachovalý exemplář, perforovaný, přeložený, drobné natržení v okrajích.
Historie:
Akciová železniční společnost v Rakousko-Uhersku, která provozovala dopravu na trati mezi dnešním Děčínem (dříve Podmokly), Duchcovem a Chomutovem. Společnost vznikla jako konkurenční podnik vůči Ústecko-teplické dráze, jejíž monopolistické chování v regionu nemohlo být vlastníkům místních uhelných dolů po chuti. Zakladatelem firmy byl liberecký podnikatel Johann Liebig, který se již dříve snažil na Ústecku postavit vlastní železnici, tehdy byl ale ze strany přesvědčen k odstoupení od svého plánu a tato firma zmíněnou trať postavila sama. Pro druhý pokus si Liebig vybral spojence, kterým byl teplický právník Franz Stradal, který ale byl i jedním ze zakladatelů. Stradala pak za tento počin správní rada ze společnosti vyobcovala. Nově založená společnost získala koncesi v roce 1869 pro úsek z Duchcova do Podmokel, kde měla trať napojení na labský přístav, kam směřovala většina zátěže uhlí. Tato část byla uvedena do provozu v roce 1871, o rok později pak zbývající část z Duchcova přes Litvínov do Chomutova. Společnost si pořídila 8 trojspřežních francouzských lokomotiv od firmy Koechlin a později dalších 26 od vídeňské firmy Siegl. Přes velká očekávání se společnosti příliš nedařilo, již v roce 1884 provoz na jejích tratích převzaly státní dráhy a zestátněna byla v první zestátňovací vlně v roce 1892.Velká část tratí Duchcovsko-Podmokelské dráhy byla zrušena v souvislosti s postupující těžbou uhlí. Zrušen byl celý úsek z Chomutova do Litvínova, v roce 1984 byla obnovena krátká trať z Chomutova do Jirkova, na které byla v roce 1997 obnovena osobní doprava. Úsek z Duchcova do Děčína, přezdívaný dnes též „Kozí dráha“, sloužil roky jako lokálka. Současné východisko tratě je ve stanici Oldřichov u Duchcova, původní první kilometry tratí zanikly v povrchovém lomu. V roce 2007 však zde byla veškerá pravidelná doprava zastavena a na trať vyjíždějí vlaky jen ojediněle.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Duchcovsko-podmokelsk%C3%A1_dr%C3%A1ha

Jedná se o originální dluhopis, starý přes cca 126 let. Vhodné k zarámování nebo jako netradiční dárek. Možné osobní předání v Praze.

 

 
Aukce uživatele
Příhozy
Uživatel Velikost příhozu Datum
Stránka vygenerována za: 0.237s    Server time index: 1713503648